Είναι το ελληνικό κόσμημα εξαγώγιμο προϊόν;

Τη βεβαιότητα ότι όντως έτσι είναι, εκφράζουν τόσο κρατικοί παράγοντες και συντελεστές της αγοράς, όσο και δημιουργοί.
Φρονώ ότι πρωτίστως ευχολογούν, χωρίς να αναλύουν το περί τίνος ομιλούν.

Η πρόταση: *Το ελληνικό κόσμημα είναι εξαγώγιμο προϊόν* είναι αληθής και ψευδής ταυτόχρονα.
Ας προσπαθήσουμε να ρίξουμε — επιγραμματικά — λίγο φως και σε αυτή τη σύγχυση.

Αλήθεια είναι ότι:

– Στην Ελλάδα υπάρχουν όντως εξαιρετικοί κι απαράμιλλοι τεχνίτες.
– Η ελληνική παράδοση διαθέτει πλήθος εντυπωσιακών μοτίβων, τεχνικών κι εφαρμογών.
– Στην Ελλάδα υπάρχουν πολλοί σχεδιαστές που κατέχουν άριστα την τεχνική και φτιάχνουν όμορφα έργα.
– Την Ελλάδα έχουν ως έδρα τους (λίγοι) οίκοι κοσμήματος που — με αφορμή αρχαία, βυζαντινά ή παραδοσιακά μοτίβα — δημιούργησαν νέα πρωτότυπα σχέδια κι απολαμβάνουν διεθνούς φήμης, κύρους, επιτυχίας.
– Το ελληνικό κόσμημα στολίζει και αναδεικνύει την ομορφιά, αλλά και το κοινωνικό στατους και προφίλ, μίας γυναίκας, ακολουθώντας – ως επί τω πλείστον — μία διαχρονική (*κλασσική*) αισθητική.

Ψέμμα είναι όμως ότι:

– Το ελληνικό κόσμημα, *πούρο* ως έχει — χωρίς μάρκετινγκ, χωρίς κόντεξτ και (συχνά) με μία ωραία (ελληνική) αισθητική (που συγκινεί εμάς τους Ελληνες) — έχει αυτόματα απήχηση στο ευρωπαϊκό, αμερικανικό, ιαπωνο-κορεάτικο κοινό.
– Το ελληνικό κόσμημα μεταφέρει αυτόματα ισχυρά κι εύκολα αναγνώσιμα, οικουμενικής αντίληψης και χρήσης, μηνύματα που συγκινούν τους πάντες ανά την υφήλιο.
– Το ελληνικό κόσμημα με την υψηλή ποιότητα στην εργασία και τα υλικά κατακτά αυτόματα αγορές
(όπου χρησιμοποιούνται άλλα κριτήρια επιλογής από αυτά που γνωρίζουμε στην Ελλάδα, όπως το κόνσεπτ, δηλαδή το μήνυμα και ο τρόπος που το μεταφέρεις, το κόντεξτ/πλαίσιο ή υπόβαθρο αυτού που θέλεις να πεις, ηθικοί κανόνες στην αγορά υλικών, κατασκευής κι εμπορίου, αλλά και διαφορετικές αισθητικές παραδόσεις, *γούστο* ή ακόμα και άλλα κριτήρια περί *γυναικείας ομορφιάς*.)

Ας δούμε όμως τι καθιστά ένα προϊόν γενικά *εξαγώγιμο*:

– Η σχέση τιμής-ποιότητας σε σύγκριση με άλλους διεθνείς ανταγωνιστές-παραγωγούς παρόμοιων προϊόντων ή υπηρεσιών και η (τουλάχιστον) ικανοποιητική ανταπόκριση του στις ανάγκες του καταναλωτικού κοινού της χώρας στην οποία απευθύνεται.
– Η καινοτομία στην κατασκευή/χρήση/διάδοση του κλπ. και ως εκ τούτου η γέννηση της *μόδας του*.
– Η κάλυψη μίας νέας ανάγκης, την οποία αυτό ανακαλύπτει και *λύνει*/ικανοποιεί

και άλλα πολλά.

Με πολύ απλά λόγια και για να δώσουμε ένα πολύ χαζό παράδειγμα εν είδει ερώτησης προς το αναγνωστικό κοινό:

Αν σε μία χώρα η κυρίαρχη εικόνα και άποψη είναι ότι
„η θηλυκότητα δεν αναδεικνύεται με στολισμό του τύπου *τί είναι ο πόνος μπρος στα κάλλη*, αλλά με στοιχεία που αναδεικνύουν κι επιβεβαιώνουν την κοινωνική αυτοπεποίθηση της γυναίκας όπως είναι σπουδές, καριέρα, εθελοντισμός, κοινωνική προσφορά, σπορ κ.α.π.“
θα μπορέσει ο άλφα ή ο βήτα σχεδιαστής π.χ. βαρύτιμων σκουλαρικιών πολυέλαιων να βρει ευρεία απήχηση σε αυτή την χώρα;

Ενδεχομένως ναι, είναι η απάντηση, αν δεν παραγνωρίσει ή αρνηθεί (κρύβοντας το κεφάλι σητν άμμο) αυτή την πραγματικότητα/δυσκολία και εκπονήσει μία στρατηγική αντιμετώπισης και υπέρβασης της.

Η προσωπική μου εμπειρία είναι ότι στην πλειοψηφία τους οι Ελληνες σχεδιαστές ή δημιουργοί εικαστικού κοσμήματος απεχθάνονται έντονα αυτούς που τους επισημαίνουν όσα δεν εχουν σκεφτεί πριν κάνουν ένα *βήμα προς τα έξω*.
Ομως αν δεν συνειδητοποιήσεις που κάνεις λάθος και φυσικά δεν το διορθώσεις, τότε η οποιαδήποτε προσπάθεια σου να δείξεις ή να πουλήσεις τη δουλειά σου στο εξωτερικό θα είναι του τύπου *γιούργια*.
Η επιτυχία συνοδεύεται — δυστυχώς — από έντονη κι αυστηρή αυτο-κριτική, συνέπεια, σχολαστικισμό, ενάργεια.
Αλλιώς, πυροβολείς τον κομιστή του μηνύματος που σου λέει: θες βελτίωση — όπως μου έχει συμβεί αρκετές φορές να βιώσω — και στο τέλος μένεις εκεί που ήσουν.

Για όλα αυτά τα θέματα θα μιλήσουμε (και θα εξετάσουμε στρατηγικές και λύσεις) στα εργαστήρια ΚΟΣΜΗΜΑ στο Λεωνίδιο τον Ιούνιο και Ιούλιο.
Ο δικός μου τρόπος διδασκαλίας είναι ακριβώς ο ίδιος που εφαρμόζω στην Γερμανία (διαδραστικός με συνεχή εναλλαγή θεωρίας και ασκήσεων) είτε ο πελάτης ή η αφορμή είναι το Διεθνές Συμπόσιο Κοσμήματος Τσίμερχοφ είτε το Ιδρυμα Μπάουχάους είτε το ομοσπ.Υπουργείο Οικονομικών.

Για περισσότερες πληροφορίες απευθυνθείτε σε loukiarichards@gmx.de

http://www.loukiarichards.de
http://www.myths2015.de
http://www.zlr-betriebsimperium.tk

 

Werbeanzeigen

Kommentar verfassen

Trage deine Daten unten ein oder klicke ein Icon um dich einzuloggen:

WordPress.com-Logo

Du kommentierst mit Deinem WordPress.com-Konto. Abmelden /  Ändern )

Google Foto

Du kommentierst mit Deinem Google-Konto. Abmelden /  Ändern )

Twitter-Bild

Du kommentierst mit Deinem Twitter-Konto. Abmelden /  Ändern )

Facebook-Foto

Du kommentierst mit Deinem Facebook-Konto. Abmelden /  Ändern )

Verbinde mit %s